Draw me a jewel

Draw me a jewel

Souvent, un coup d’œil dans les coulisses éclaire autrement la scène. C’est le parti pris de la nouvelle exposition de l’Ecole des arts joailliers, à Paris, à voir jusqu’au 14 février 2022, établissement soutenu par le mastodonte Van Cleef & Arpels, qui se penche sur l’envers du bijou : les dessins préparatoires qui amènent à sa création. Certes, l’accrochage ne résiste pas à montrer quelques objets. Un pendentif d’or et d’émail en forme de cygne de René Lalique, une montre Cartier où domine l’onyx et tachetée façon panthère de 1914… Mais pas davantage. Histoire ne pas voler la vedette aux esquisses et gouachés, ces archives qu’en temps normal, le grand public ne voit jamais.Dessine-moi un bijou Dessine-moi un bijou

"The subject is fully unknown," says Guillaume Glorieux, director of education and research at school. Pour le défricher, il a laissé l’historien de l’art Michaël Decrossas et l’archiviste Stéphanie Desvaux plonger dans le fonds Van Cleef & Arpels sur la culture joaillière, « 10 000 archives de différents ateliers, maisons et collections, inventoriés à finalité pédagogique ». Les deux commissaires ont conservé une soixantaine de dessins, datés du XIXe et du début du XXe siècle. « Pour autant, le plus ancien dessin joaillier attesté est un Pisanello de la moitié du XVe siècle conservé au Louvre », rappelle Michaël Decrossas.

Their vision makes it possible to observe their diversity.There are drafts, like some plans for parts in ornaments from Mellerio-Borgnis (house disappeared after the First World War, distinct from Mellerio called Meller, still active today).On one, probably charged around 1865, we see, drawn, the suggestion of a ear lobe where a double rings loop hangs, a massive stone in the center of the largest.

Diamond ornaments and diamond pendant

Dessine-moi un bijou

We find drafts, such as this Lalique branching pin project representing a menade fighting against three Silnes, which attest to the designer's hesitations, between scrubs and annotations.Or successful gouaches: diamond ornaments of Tiffany, but also peacock -shaped spindle of Léon Hatot or pendant diamond of Brédillard - of the forgotten establishments, only known in 2021 by some regulars of auction, that the exhibition gives in light.

"We wanted the route to demonstrate this evolution, these stages through which the jeweler's drawing passes," explains Guillaume Glorieux.The visitor can thus evolve in a scenography with pearl gray walls where windows and views in Paris are drawn to black.Passed a large workshop table, the parts selected by the commissioners are then presented on easels, then supervised, ennobled as master tables.

What ultimately shares these works that are usually reserved for professionals, made on guest paper, cardboard or vegetable?"Being on scale 1 is a specificity of the jeweler drawing.But also the clarity of the subject, the precision of the line, sums up Michaël Decrossas.The right jeweler is the one who gives the workshop to clearly clearly for any additional clarification is necessary.»A jewel… in two dimensions.

Le Bijou dessiné, à l’Ecole des arts joailliers, 31, rue Danielle-Casanova, Paris 1er.Until February 14, 2022.

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Valentin Pérez

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